Resum
Introducció: Ubicat a la biblioteca Hospital Universitari Vall d’Hebron, el Racó Digital és el punt
on s’ensenya a accedir als recursos electrònics de la biblioteca al personal del Vall d’Hebron
Barcelona Hospital Campus que puntualment ho sol∙licitin.
Objectiu: L’objectiu és incloure els serveis de la biblioteca a l’ordinador de l’usuari de manera
que treballar des de fora de l’hospital sigui tan fàcil com treballar des de l’hospital.
Materials: La biblioteca s’ha reformat per adaptar‐se a la digitalització del procés de recerca i ha
introduït aquest espai a l’entrada de la mateixa. Els materials emprats són un mostrador (mida:
80x100/90 cm), dues cadires altes i un ordinador amb una sessió oberta per a un usuari genèric.
Així es dona la sensació de lloc de pas i es promou que les sessions siguin de curta durada; d’altra
banda, les mides del mostrador tenen en compte la tendència creixent a “Bring Your Own
Device” (BYOD) entre els usuaris –es necessita més espai a la taula per poder afegir els marcadors
als ordinadors dels usuaris.
Mètode: Les sessions es fan sempre amb l’acompanyament d’una bibliotecària i de manera
individual amb l’usuari in situ. La sessió inclou el navegador d’Internet amb tots els marcadors
necessaris per tal d’ensenyar l’usuari a utilitzar de manera autònoma els recursos electrònics (el
Servei d’Obtenció de Documents (SOD), el Clinical Key, les bases de dades de la Biblioteca Virtual
de Salut; tant altes d’usuari com instal∙lació d’aplicacions per a dispositius mòbils o extensions
per al navegador). Un full de càlcul amb indicadors parametriza i avalua la comunicació informal
que s’ha establert amb l’usuari.
Resultats: Segons la recollida dels indicadors de gener a setembre de 2019 (128 consultes), els
perfils d’usuari més habituals són facultatiu mèdic (61) i resident (52), la durada mitja de la sessió
és de 10 a 20 minuts, i hi va haver un pic en l’evolució temporal del número de consultes al mes
de febrer degut a la compra de Clinical Key (46 consultes, amb una mitjana de 14,2 consultes el
mes). Hi ha un predomini de consultes sobre Clinical Key (87) seguit de la sol∙licitud d’accés remot
a les bases de dades de la Biblioteca Virtual de Salut (47).
Conclusions: Podem concloure que el Racó Digital ha esdevingut un espai útil per a la difusió del
funcionament de la nostra biblioteca, perquè ha incrementat les estadístiques d’ús dels recursos
en els sis primers mesos de l’any.
Paraules clau
Alfabetització Digital; Formació d'Usuaris; Biblioteques mèdiques; Serveis d'informació
Citació recomanada
Basagaña-Farrés M, Galvan-Bou N, Puyal-González C. El Racó Digital: Saber Fer a Internet. Pòster presentat a: III Jornades de Biblioteques i Salut de Catalunya; 2019 Novembre 14-15; Barcelona.
Audiència
Professionals
Empreu aquest identificador per citar i/o enllaçar aquest document
https://hdl.handle.net/11351/4432Aquest element apareix a les col·leccions següents
Els següents fitxers sobre la llicència estan associats a aquest element: