Resum
Antecedents: Les lesions per col·lisions de trànsit són una de les principals causes de mortalitat tant a Espanya com al món. A Catalunya, a partir de l’any 2000 es van iniciar nombroses accions preventives per assolir l’objectiu de reducció del 50% en la mortalitat per aquesta causa l’any 2010. Com a conseqüència d’això, en el període 2000-2010 es va registrar una reducció en la mortalitat per lesions per col·lisions de trànsit del 57%, que ha suposat l’estalvi de 2.909 vides humanes, una reducció de més del 40% en el nombre d’ingressos hospitalaris per aquesta causa i de més del 50% en el nombre de col·lisions amb víctimes mortals. L’objectiu d’aquest treball és avaluar en termes econòmics l’impacte per a la societat de les polítiques de seguretat viària dutes a terme en els darrers 10 anys.
Mètodes: S’ha realitzat una anàlisi de costos (de beneficis), utilitzant la perspectiva de la societat. Com a beneficis s’ha tingut en compte el valor econòmic del nombre d’esdeveniments evitats: ingressos hospitalaris, transports en ambulància, autòpsies, atenció especialitzada, adaptació a la dependència, intervenció dels cossos de policia i bombers, assistència en carretera, costos materials, costos administratius, costos indirectes per institucionalització, per baixa laboral dels lesionats i dels cuidadors, i per mort. Com a fonts d’informació s’ha utilitzat el CMBD-HA, el sistema d’informació del Servei Català del Trànsit, les tarifes de reemborsament i les dades d'empreses asseguradores, entre altres. Totes les dades s’han comptabilitzat en euros del 2011, i s’han actualitzat els valors monetaris quan ha estat necessari.
Paraules clau
Polítiques de seguretat viària; Catalunya; Avaluació econòmica
Citació recomanada
García-Altés A, Suelves JM, Barbería E. Avaluació de l’impacte econòmic de deu anys de polítiques de segureta viària a Catalunya. Barcelona: Agència de Salut Pública de Catalunya; 2013.
Audiència
Professionals
Empreu aquest identificador per citar i/o enllaçar aquest document
https://hdl.handle.net/11351/2903Aquest element apareix a les col·leccions següents
Els següents fitxers sobre la llicència estan associats a aquest element: